ساخت مجموعه‌ی كامل پمپ گوگرد در مجتمع گاز پارس جنوبی

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست اخبار | چهارشنبه 18 اسفند 1395 در ساعت 10 : 23 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

ساخت مجموعه‌ي كامل پمپ گوگرد در مجتمع گاز پارس جنوبي


مركز تحقيقات علمی و فنی خودكفايی كارگاه مركزی مجتمع گاز پارس جنوبی، براي اولين بار در كشور موفق به تدوين دانش فني و ساخت مجموعه‌ي كامل پمپ گوگرد شد. 
به گزارش روابط عمومي شركت مجتمع گاز پارس جنوبي، مهندس صيادي رئيس كارگاه مركزي با اعلام اين خبر گفت: جوانان توانمند و متخصص مجتمع گاز پارس جنوبی با تدوين دانش فنی و مهندسی معكوس با هدف بومی سازی و خودكفايی، توانستند برای اولين بار در كشور پكيج كامل پمپ گوگرد را ساخته و آماده‌ی بهره‌برداری نمايند. 
وی در ادامه افزود: پمپ گوگرد پالايشگاه دوم از نوع پمپ سانتريفيوژ عمودی می باشد كه دمای كاركرد اين پمپ‌ها جهت انتقال سيال گوگرد دماي 145 درجه سانتيگراد بوده و دبي نرمال 80 متر مكعب بر ساعت و فشار 6.1 بار مي‌باشد، به‌طوري كه قبل از راه‌اندازي پمپ از طريق لاين بخار مراحل پيش گرم توسط جداره دوم پوسته انجام مي‌شود تا در اصل يك مرحله پيش‌گرم قبل از ورود گوگرد مذاب صورت پذيرد. اين پمپ جزو يكي از مهمترين پمپ‌هاي پالايشگاه محسوب ميشودكه به‌دليل انباشت گوگرد در مخزن و همچنين از بعد زيست‌محيطي داراي حساسيت‌هاي خاصی می باشد. از طرفی با توجه به دمای بالای مذاب گوگرد به‌عنوان سيال پمپ، تمهيدات ويژه‌ای در مهندسی معكوس آن، به‌ويژه در مراحل طراحي تلرانس‌هاي ابعادي و هندسي قطعاتش صورت گرفته است. 
صيادی اضافه نمود: عمده مشكل اين پمپ‌ها فرسودگی ناشی از كاركرد در محيط خورنده، وجود ناخالصی ها و نفوذ بخار در پروسه‌ی پمپاژ گوگرد گزارش شده است، به‌طوری كه توقف كار اين پمپ‌ها به علت انباشت گوگرد در مخزن موجب توقف توليد می گردد. از نقطه نظر تعميراتی نيز با توجه به تعميرات مكرر در كارگاه مركزی كه از نظر اقتصادي مقرون به صرفه نبود، و همچنين عدم امكان خريد خارجی اين پمپ از شركت‌های اصلی سازنده كه تكنولوژی ساخت آن در انحصار آن‌هاست و با توجه به تحريم‌های اقتصادی، مديريت عمليات مجتمع دستور مهندسی معكوس و ساخت اين پمپ‌ را در واحد خودكفايی صادر نمودند كه با تلاش بی شائبه‌ی متخصصان جوان مجتمع، خوشبختانه به بهترين نحو انجام پذيرفت. 
مهندس صيادی با اشاره به روش‌هاي نوين مهندسی معكوس در ساخت اين پمپ اظهار داشت: واحد خودكفايي با به‌كارگيري روش‌هاي نوين مهندسي معكوس نظير اسكن سه بعدی، قالب‌گيری سيليكون و ابعادي‌برداری با انواع ابزارهاي مترولوژی و همچنين اعمال آخرين استاندارهاي API، اقدام به تهيه‌ي نقشه‌هاي ساخت قطعات و مجموعه‌ي مونتاژي نمود و سپس اين نقشه‌ها در اختيار شركت سازنده‌ی داخلی قرار گرفت و در مدت زمان كوتاهی ساخته شد و هم‌اكنون جهت تست ميدانی و نصب در واحد گوگرد پالايشگاه دوم در اختيار اين واحد قرار گرفته است. 
اين مقام مسئول در خصوص صرفه‌جويی های صورت گرفته در ساخت اين پمپ گفت: قيمت تمام شده‌ی ساخت اين پمپ به همراه نقشه‌ها و اسناد فني حدودا يك پنجم قيمت معادل خارجی آن می باشد و علاوه بر اينكه صرفه‌جويی عرضی حدودا 400 درصدي در طی اين پروژه انجام يافته، اسناد و نقشه و دانش فني آن نيز تهيه و استخراج شده است كه براي پمپ‌های عمودی مشابه با كوچك‌ترين تغييرات قابل اعمال خواهد بود. 
رئيس كارگاه مركزي مجتمع در پايان خاطرنشان نمود: در اينجا لازم است كه از همكاری فكری و فنی واحد محترم پمپ شاپ مركزی تشكر صميمانه به عمل بياوريم كه نيل به اين موفقيت بدون همكاری دلسوزانه آن واحد ميسر نمی شد. 

 

 

 

 

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :